Αρχική » » Το νέο κόλπο της κυβέρνησης με τα διόδια

Το νέο κόλπο της κυβέρνησης με τα διόδια


Μειώσεις μέχρι και 50% που δεν θα πληρώσουν όμως οι εργολάβοι αλλά οι πολίτες μέσω έμμεσων φόρων

Ούτε ένα ευρώ δεν θα χάσουν οι εργολάβοι από τη μείωση των διοδίων που τους πρότεινε χθες η κυβέρνηση. Αντίθετα, η συνέχιση της χρηματοδότησης των έργων ουσιαστικά... «κρατικοποιείται» με την παροχή εγγυήσεων του Δημοσίου, ενώ τη μείωση των διοδίων θα την πληρώσουν διπλή οι φορολογούμενοι μέσω νέου έμμεσου κρατικού δανεισμού. Δεν είναι τυχαίο ότι οι πρώτες αντιδράσεις των παραχωρησιούχων των αυτοκινητοδρόμων ήταν θετικές στη χθεσινή πρόταση της κυβέρνησης.

Όλα τα παραπάνω κρύβονται πίσω από τις πανηγυρικές χθεσινές ανακοινώσεις της κυβέρνησης περί μείωσης των διοδίων και ξεμπλοκαρίσματος των έργων. Οι υπουργοί Μεταφορών και Οικονομικών Δημήτρης Ρέππας και Γιώργος Παπακωνσταντίνου, σε κοινή συνέντευξη Τύπου, ανακοίνωσαν πρόταση σύμφωνα με την οποία τα διόδια θα μειωθούν κατά 25% έως 30% στα τμήματα των αυτοκινητοδρόμων που έχουν αποπερατωθεί ή βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο κατασκευής, ενώ στα τμήματα που βρίσκονται σε πρώιμο κατασκευαστικό στάδιο (π.χ. Κορίνθου - Πατρών) κατά 50%.

Η μείωση, σύμφωνα με την πρόταση, θα ισχύσει για διάστημα τριών ετών, δηλαδή ώσπου να ολοκληρωθούν τα έργα. Οι δύο υπουργοί αποκάλυψαν εμμέσως και ποιος θα πληρώσει τη μείωση των διοδίων. Αυτός πάντως δεν θα είναι εργολάβος. Σύμφωνα με το σχέδιο, η κυβέρνηση, μέσω διαδικασίας τιτλοποίησης, θα προεισπράξει από διεθνείς επενδυτές τα μελλοντικά έσοδα από διόδια. Ωστόσο, όπως και σε κάθε τιτλοποίηση, αυτό που θα εισπράξει άμεσα θα είναι σημαντικά χαμηλότερο από αυτό που θα εισέπραττε σε βάθος χρόνου. Πρόκειται ουσιαστικά για μια ακριβή μορφή έμμεσου δανεισμού.

Μάλιστα το Δημόσιο, δηλαδή ο φορολογούμενος, θα βάλει πλάτη και για τη συνέχιση της χρηματοδότησης των έργων, η οποία σε ορισμένες περιπτώσεις έχει διακοπεί με αποτέλεσμα να έχουν σταματήσει και οι εργασίες κατασκευής.

Εγγυητικός λογαριασμός

Η πρόταση που ανακοινώθηκε χθες προβλέπει την παροχή εγγυήσεων του Ελληνικού Δημοσίου στις τράπεζες προκειμένου να συνεχίσουν να δανειοδοτούν τις κοινοπραξίες για τα έργα. Ειδικότερα, θα δημιουργηθεί ειδικός εγγυητικός λογαριασμός για τη χρηματοδότηση των πέντε οδικών έργων παραχώρησης (Ολυμπία οδός, Ιονία οδός, Μωρέας, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Ε-65).

Όπως ανέφερε ο κ. Παπακωνσταντίνου, ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία πρόσληψης συμβούλου για τη δημιουργία της εταιρίας ειδικού σκοπού που θα πραγματοποιήσει την τιτλοποίηση. Τα έσοδα του Δημοσίου από τα διόδια καθ' όλη τη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης (30 χρόνια) εκτιμώνται στο ποσό των 20 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με τις χθεσινές προτάσεις της κυβέρνησης, το κόστος των διοδίων για τα Ι.Χ. επιβατικά θα μειωθεί ενδεικτικά από τα 3,1 ευρώ στην Ελευσίνα στα 2,3 - 2,5 ευρώ. Αντίστοιχα τα διόδια στις Αφίδνες θα μειωθούν από 2,05 ευρώ, που είναι σήμερα, σε 1,5 έως 1,6 ευρώ. Όσον αφορά το υπό κατασκευή τμήμα Κορίνθου - Πατρών, που έχει ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων και αποτελεί κόκκινο πανί για το κίνημα «Δεν πληρώνω», το κόστος των διοδίων θα μειωθεί από τα 3,10 ευρώ στο 1,55 (σταθμός Ζευγολατιού).

Η κυβερνητική πρόταση για τη συνέχιση των οδικών έργων θα τεθεί υπόψη των παραχωρησιούχων το αμέσως προσεχές διάστημα και, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις από πλευράς των κοινοπραξιών, θα γίνει αποδεκτή.

Όπως παραδέχτηκε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρης Ρέππας, στην κοινή συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε με τον υπουργό Οικονομικών Γιώργο Παπακωνσταντίνου, το Ελληνικό Δημόσιο έχει ανταποκριθεί πλήρως στις συμβατικές οικονομικές υποχρεώσεις του (επιστροφή ΦΠΑ, χρηματοδότηση έργου). Παρ' όλα αυτά, όπως είπε, τα έργα κινδυνεύουν να σταματήσουν.

(ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ 15/04/2011 - ΝΕΚΤΑΡΙΑ ΣΤΑΜΟΥΛΗ)
(Σ.Λ.)

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

EΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΑΠΟ 23 ΙΑΝ. 2010



ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ TWITTER

 
Copyright © 2016. ΣΤΑΡΑΤΑ ΛΟΓΙΑ - All Rights Reserved
Template Created by ΣΤΑΡΑΤΑ ΛΟΓΙΑ Published by ΣΤΑΡΑΤΑ ΛΟΓΙΑ