Πτήσεις minima, κίνδυνοι maxima


ΑΙΧΜΗ: Τα Μνημόνια δεν ρίχνουν ελικόπτερα.

Τις σοβαρότατες περικοπές κονδυλίων του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, που έχουν «επιβάλει» τα δια­δοχικά Μνημόνια από το 2010 και εντεύθεν και υλο­ποιεί η σημερινή πολιτική ηγεσία του υπουργείου Άμυνας, έφερε εκ νέου στην επικαιρότητα -έστω και εμμέσως- η πτώση του μαχητικού Mirage 2000 της ΠΑ, ευτυχώς χω­ρίς την απώλεια του χειριστή. Μια πτώση ενός υπερπολύτιμου μαχη­τικού, που έρχεται σε συνέχεια της προηγηθείσας κατά ενάμιση μήνα πτώσεως του ελικοπτέρου UH-1Η Huey, με αποτέλεσμα τον θάνατο των τεσσάρων εκ των πέντε επιβαινόντων σε αυτό, αλλά και της κα­ταστροφής ενός άλλου υπερπολύτιμου F-16C Block.52+ στην 115 Πτέρυγα Μάχης, όταν βγήκε από τον τροχόδρομο και ουσιαστικώς τέθηκε εκτός ενεργείας, αλλά και τόσων άλλων απωλειών τα τελευ­ταία μνημονιακά χρόνια.

«Καλά, ευθύνεται το Μνημόνιο για τις απώλειες αυτές; Το Μνημόνιο... πιλοτάρει;», θα μπορούσε να αντι­τείνει κάποιος. Ασφαλώς και δεν πιλοτάρει τα αεροσκάφη και τα ελι­κόπτερα το Μνη­μόνιο. Και ασφαλώς τα μόνα αεροσκάφη που δεν κινδυνεύουν να πέσουν είναι αυτά που δεν πετούν. Εύστοχα επισήμανε ο αρχηγός ΓEΑ, αντιπτέραρχος (I) Χρήστος Χριστοδούλου, απευθυνόμενος στο προσωπικό της 332 Μοίρας, στην οποία ανήκαν τα Mirage 2000 που καταστράφηκε προ ημερών και ο πιλότος του, ο οποίος διασώθηκε όταν τους επισκέφτηκε την επομέ­νη του συμβάντος: «Είναι ευτυχία που μέσα σε αυτό το ατυχές γεγονός έχουμε ζωντανό τον άνθρωπό μας». Ο αρχηγός ΓΕΑ πρόσθεσε: «Τέτοια γεγονότα μάς κάνουν πιο δυνατούς. Σκοπός, μέσα από τη συνεχή και ρεαλιστική εκπαίδευση και τυποποί­ηση είναι να το εξαλείψουμε αυτό το ρίσκο».

ΩΡΕΣ. Αυτό είναι απολύτως σω­στό. Τι γίνεται, όμως, όταν αυτή η «συνεχής και ρεαλιστική εκπαίδευ­ση και τυποποίηση» έχει μειωθεί το 2017 σε σχέση με την αντίστοι­χη προμνημονιακή του 2010; Για­τί, πέρα από τις αυστηρότατες εντολές που έχουν δοθεί -και σωστά- για την ευλαβική τήρηση των κανόνων ασφαλείας πτήσεως και εδάφους και πέραν του γεγονότος ότι έχουν κοπεί όλες οι «περιττές» πτήσεις του παρελθόντος, περιοριζόμενες στις απολύτως απαραίτητες, είναι γε­γονός αναμφισβήτητο ότι οι Έλληνες πιλότοι πετούν στα minima και όχι στα maxima των ωρών πτήσε­ως που προβλέπονται από το ΝΑΤΟ για να είναι απολύτως «επιχειρη­σιακώς ετοιμοπόλεμοι» (Combat ready) πιλότος αεροπορίας κράτους-μέλους της Συμμαχίας. Βεβαίως, δεν πρόκειται να ξεχάσουμε το σοκ που υποστήκαμε προ μερικών εβδομάδων, όταν, ευρισκόμενοι σε κάποια Πτέρυγα Μάχης της ΠΑ, ρωτήσαμε τον φίλο ιπτάμενο διοικητή της Μονάδος, του οποίου το όνομα για προφα­νείς λόγους δεν μπορούμε να αποκαλύψουμε, για το πότε έχει πετάξει για τελευταία φορά και πόσες ώρες «γράφει» στο ενεργητικό του μηνιαίως. «Γράφω τα minima προβλεπόμενα, δηλαδή λιγότερο από 8 ώρες μηνιαίως. Και “προσφέρω” τις επιπλέον ώρες που θα μπορού­σα να “γράψω” ως διοικητής στους πιτσιρικάδες, για να ασκηθούν περισσότερο. Αυτοί αναχαιτίζουν τώρα στο Αιγαίο. Εγώ τώρα είμαι -δυστυχώς- στο γραφείο».

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ. Συμφώνως με τα υπάρχοντα στατιστικά στοιχεία, τη δεκαετία του ’80 ο κάθε πιλότος πετούσε, κατά μέσο όρο, περίπου 20 ώρες μηνιαίως. Σήμερα, ο κάθε μά­χιμος πιλότος πολεμικής Μοίρας «γράφει» περί τις 10 ώρες μηνιαί­ως (και αν είναι τυχερός), οι περισσότερες εκ των οποίων είναι για εναέριες περιπολίες και αναχαιτίσεις στο FIR Αθηνών. Και, βεβαί­ως, άπειρες (ελληνικές) «πατέντες», όπου, π.χ., πτήσεις μεταβάσεως από μητρική βάση σε προκεχωρημένα αεροδρόμια του Αιγαίου «συν­δυάζονται» με καθ’ οδόν εναέρια εκ­παίδευση ή περιπολίες ή ακόμα και αναχαιτίσεις των Τούρκων εισβολέ­ων, αν συμπέσει τέτοια επιχειρησι­ακή ανάγκη, ώστε σε έναν «κύκλο» (απογείωση - προσγείωση) να συν­δυαστούν όσο το δυνατόν περισσό­τερα αντικείμενα, επ’ ωφελεία της καταναλώσεως καυσίμων, αλλά και οικονομίας συντηρήσεως και ανταλλακτικών.

Το πρώτο εξάμηνο του 2008, συμ­φώνως με επίσημα τότε στοιχεία του ΥΠΕΘΑ που έχουμε στο αρχείο μας, οι τοποθετημένοι πιλότοι ήταν 324 και οι προσκολλημένοι 104, εκτελώντας 23.853 ώρες πτήσεως, ενώ οι μέσοι όροι ωρών ανά εξάμηνο και ανά ιπτάμενο ήταν 64,4 για τους τοποθετημένους και 28,8 για τους προσκολλημένους. θυμίζουμε όχι τότε (δεκαετία ’90) τα στάνταρ του ΝΑΤΟ προέβλεπαν τη συμπλήρωση 204 ωρών πτήσεως/έτος, δηλαδή 17 ώρες/μήνα ανά πιλότο, ενώ και το ΓΈΑ προέβλεπε ως ελάχιστο πα­ραδεκτό όριο των 180 ωρών/έτος και 15 ωρών/μήνα ανά πιλότο, που είχε καθορίσει το ΓΕΑ από το πρώτο ήμισυ της δεκαετίας του '80!

Έτσι, στα τέλη του 2010, λόγω της οικονομικής κρίσεως και των περιορισμών του Μνημονίου, η επιχειρη­σιακή εκπαίδευση των πιλότων της ΠΑ περιορίστηκε σε 8-10 ώρες πτήσεως/μήνα, ως αποτέλεσμα σχετικής σαφούς εντολής του υπουργείου Οικονομικών προς το ΥΠΕΘΑ, για περικοπή μέχρι και 20% των λει­τουργικών δαπανών στις Ένοπλες Δυνάμεις. Εννοείται ότι τρία Μνη­μόνια αργότερα και με τα λειτουρ­γικά έξοδα του ΥΠΕΘΑ να έχουν κοπεί -επισήμως- στους κατ’ έτος προϋπολογισμούς του έως και 55% σε σχέση με τα προ του Μνημονίου (το 2009 ήταν 3,3% του ΑΕΠ, ένα­ντι 2,1% το 2016), θεωρείται κάτι παραπάνω από βέβαιο ότι οι ώρες πτήσεως που «γράφει» μηνιαίως κάθε πιλότος μας έχουν πέσει προ πολλού κάτω από τις 10, εν γνώσει φυσικά της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου.

«Ο Πάνος Καμμένος αδιαφορεί»

Για το θέμα αυτό ο αντιπρό­εδρος της Ν.Δ. και αρμόδιος τομεάρχης Αμύνης του κόμμα­τος, Άδωνις Γεωργιάδης, δή­λωσε στα «Π» ότι: «Ο μόνος λόγος που το αξιόμαχο των Ενόπλων Δυνάμεων, παρά τις πολύ μεγάλες περικοπές, πα­ραμένει υψηλό είναι η αυτο­θυσία και ο επαγγελματισμός των στελεχών τους. Δυστυ­χώς, οι προϋπολογισμοί έχουν περικοπεί τόσο πολύ, που προ­γράμματα κυρίως ανταλλα­κτικών “Εν Συνεχεία Υποστή­ριξης” (“Follow-On Support” ή FOS) έχουν μειωθεί πάρα πολύ, ενώ από την άλλη κον­δύλια για καύσιμα και πυρομαχικά δίδονται κυριολεκτικώς με το σταγονόμετρο. Όταν οι δημοσιονομικές συνθήκες το επιτρέψουν έστω και λίγο, οι Ε.Δ. πρέπει να αποτελέσουν άμεση προτεραιότητα». Στο μεταξύ, δριμεία επίθεση κατά του υπουργού Εθνικής Άμυνας, Π. Καμμένου, εξαπέλυ­σε με ανακοίνωσή του το ΠΑΣΟΚ με αφορμή την πτώση του Mirage 2000. Αφού επισήμανε ότι από τον περασμένο Νοέμβριο είχε υποδείξει στον υπουργό τα προβλήματα συντηρήσεως και διαθεσιμότητος, λόγω ελλείψεως ανταλ­λακτικών, τον κατηγόρησε ότι συνεχίζει να αδιαφορεί για τα μαχητικά αεροσκάφη που χρη­σιμοποιούνται για την αντιμε­τώπιση των τουρκικών προ­κλήσεων, υπογραμμίζοντας: «Η εκπαίδευση σήμερα βρίσκε­ται στο χαμηλότερο επίπεδο που έχει γνωρίσει η ΠΑ».

Του ΛΕΩΝΙΔΑ Σ. ΜΠΛΑΒΕΡΗ-lsblav@gmail.com
(ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ-02-06-2017)

__________________
Υ.Γ.: Το παρόν άρθρο δημιουργήθηκε σε μορφή κειμένου (με κόπο και σε βάρος της πρεσβυωπίας μας) από το ιστολόγιο μας, όπως συμβαίνει ΠΑΝΤΑ σε άρθρα εφημερίδων ή περιοδικών. Παρακαλούνται όποια «μεγάλα» site ή blog ή διάφορες ενώσεις τα αναδημοσιεύουν να βάζουν την πηγή του ιστολογίου μας ώστε να τηρείται η στοιχειώδης δεοντολογία! Οι αναρτήσεις στο ιστολόγιο μας δεν αποτελούν θέση ή άποψη δική μας άλλα Πολιτών και Blogger. Επίσης δημοσιεύονται άρθρα εφημερίδων και περιοδικών. Ιδιαίτερα άρθρα που αφορούν τις Ένοπλες Δυνάμεις - Σώματα Ασφαλείας και τους Αποστράτους των.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο. Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.

EΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΑΠΟ 23 ΙΑΝ. 2010

 
Copyright © 2016. ΣΤΑΡΑΤΑ ΛΟΓΙΑ - All Rights Reserved
Template Created by ΣΤΑΡΑΤΑ ΛΟΓΙΑ Published by ΣΤΑΡΑΤΑ ΛΟΓΙΑ