Τα έργα και οι ημέρες του Γιάννου στην Άμυνα


Ο λόγος στη Δικαιοσύνη.
Οι αγορές μέσω swap που εξασφάλισαν εύκολο κέρδος δεκάδων εκατομμυρίων στη γερμανική Deutsche Bank και οι φρεγάτες S.

Όταν ο Γιάννος Παπαντωνίου διαδέχτηκε τον Άκη Τσοχατζόπουλο στο ΥΠΕΘΑ, ήταν γνωστός ως ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας που είχε θέσει το δίλημμα «βούτυρο ή κανόνια». Στην πλατεία Συντάγματος ήταν με το «βούτυρο». Στη Μεσογείων πήγε με τα «κανόνια». Δεν θα ήταν απαραίτητα κακό αν δεν τα πληρώναμε τόσο ακριβά, ώστε τελικά να βαρέσουμε... κανόνι. Μια από τις υποθέσεις που αποδεικνύουν ότι στους εξοπλισμούς και επί ημερών Γ. Παπαντωνίου κυριαρχούσε το «λεφτά υπάρχουν» ήταν η αγορά 12 ελικοπτέρων Apache από τις ΗΠΑ. Τα ελικόπτερα αυτά αγοράστηκαν μέσω swap της γερμανικής Deutsche Bank και έτσι πληρώσαμε «καπέλο» 70 εκατομμυρίων δολαρίων. Αν και αυτή η υπόθεση έχει ερευνηθεί από τη Δικαιοσύνη, δεν κατέληξε πουθενά, αφού δεν μπορούσε να στοιχειοθετηθεί κάποια κατηγορία. Όλα ήταν νόμιμα και η δικαιολογία της πολιτικής απόφασης ήταν πολύ συχνή την περίοδο διακυβέρνησης της χώρας από τον Κώστα Σημίτη.

Τα Apache

Τον Αύγουστο του 2003 υπογράφτηκε η συμφωνία για την αγορά των 12 επιθετικών ελικοπτέρων Apache από την αμερικανική Boeing, την οποία εκπροσωπούσε ο Θωμάς Λιακουνάκος.

Το κόστος της αγοράς ήταν 593.546.882 δολάρια. Τελικά, όμως πληρώσαμε... κάτι παραπάνω. Ο τελικός λογαριασμός έφθασε στα 663.226.367 δολάρια! Γιατί;

Η κυβέρνηση Σημίτη και ο τότε ΥΕΘΑ Γ. Παπαντωνίου αποφασίζουν να κάνουν την αγορά μέσω swap από την Deutsche Bank που έβαλε με αυτόν τον τρόπο στα ταμεία της 70 εκατομ­μύρια δολάρια. Ο τρόπος αγοράς μέσω swap επελέγη για να μην εμφανίζεται το κόστος της αγοράς στα επίσημα οικονομικά στοιχεία.

Έτσι κέρδισαν και οι Αμερικανοί που πούλησαν τα ελικόπτερα και ο Θ. Λιακουνάκος που εκπροσωπούσε την Boieng, και οι Γερμανοί.

Το πανάκριβο swap δεν ήταν το μοναδικό προβληματικό σημείο της αγοράς. Υπήρχε και η προκαταβολή. Στην αρχική σύμβαση προβλεπόταν ότι δεν θα δινόταν ούτε ένα δολάριο προκαταβολή μέχρι το 2007, οπότε και θα άρχιζαν οι παραδόσεις ελικοπτέρων. Μόνο που τον Οκτώβριο του 2003, λίγους μήνες μετά την υπογραφή της σύμβασης στην κατακυρωτική εντολή της προμήθειας αναφερόταν πληρωμή προκαταβολής σε ποσοστό 40% της αξίας των ελικοπτέρων. Που σημαίνει ότι πληρώσαμε 237.418.753 δολάρια, μόλις τρεις μήνες μετά την υπογραφή της σύμβασης. Βεβαίως να αναφέρουμε ότι οι παραδόσεις των ελικοπτέρων καθυστέρησαν δραματικά λόγω προβλημάτων.

Πολεμικά πλοία

Μία ακόμη ενδιαφέρουσα υπόθεση εξοπλιστικού προγράμματος επί θητείας Γ. Παπαντωνίου ήταν ο εκσυγχρονισμός των φρεγατών τύπου S, γνωστές ως τύπος «ΛΗΜΝΟΣ-ΕΛΛΗ». Η υπόθεση ερευνάται ακόμη από τη Δικαιοσύνη.

Η σχετική δικογραφία έχει διαβιβαστεί στη Βουλή για τη διερεύνηση τυχόν ποινικών ευθυνών.

Πρόκειται για τον εκσυγχρονισμό έξι φρεγατών που αποφασίστηκε το 2003 και έχει ενδιαφέρον το πώς αποφασίστηκε. Ο τότε Α/ΓΕΝ Αντώνης Αντωνιάδης είχε διαφωνήσει με τον εκσυγχρονισμό, υποστηρίζοντας ότι θα έπρε­πε να ναυπηγηθούν νέα πλοία. Οι φρεγάτες τύπου S είχαν αγοραστεί τη δεκαετία του '80. Συνεπώς ο τότε Α/ΓΕΝ πίστευε ότι δεν είχε νό­ημα ο εκσυγχρονισμός τους.

Πώς όμως τελικά αποφασίστηκε και ξεπεράστηκαν οι αντιρρήσεις του ναυάρχου; Ο Σπύ­ρος Τραυλός γενικός διευθυντής Εξοπλισμών στο ΥΠΕΘΑ επί Γ. Παπαντωνίου, έχει πει:

«Εγώ κάλεσα τον Αντωνιάδη και του είπα ότι δεν υπάρχει καμία απολύτως οικονομική δυνα­τότητα για ναυπήγηση νέων πλοίων και ότι, αν δεν έπαιρνε άμεσα το κονδύλι των 380 εκατομ­μυρίων για τον εκσυγχρονισμό, όχι απλά θα πή­γαινε πίσω το πρόγραμμα, αλλά θα διαγραφό­ταν από τον σχεδιασμό μας κα τα χρήματα θα δίνονταν κάπου άλλου. Συνεπώς θα έμεναν με τα πλοία 20ετιας χωρίς να γνωρίζουν πότε θα μπορούσαν να τα αναβαθμίσουν. Δέχτηκε χω­ρίς καμία απολύτως ένσταση τη λύση του εκ­συγχρονισμού».

Έτσι, ελήφθη η απόφαση να μην επιλέξει η Ελλάδα να ναυπηγήσει νέα πλοία -όχι απα­ραίτητα φρεγάτες- και να κάνει ένα «λίφτινγκ» στις παλιές ολλανδικές φρεγάτες το οποίο δεν πρόσφερε και πολλά στις επιχειρησιακές δυνα­τότητες του στόλου. Για τα ελικόπτερα ΝΗ-90, το βασικό ερώτημα που υπάρχει και δεν έχει απαντηθεί πειστικά είναι γιατί πληρώσαμε πε­ρισσότερα από άλλες χώρες που αγόρασαν τον ίδιο τύπο ελικοπτέρου. 20 εκατομμύρια ευρώ οι άλλοι ανά ελικόπτερο... 28 η Ελλάδα! Η «ει­δική διαμόρφωση» που είχαμε ζητήσει δικαι­ολογεί τα οκτώ εκατομμύρια διάφορά; Και τα ΝΗ-90 αγοράστηκαν με swap από την Deutsche Bank. Ήταν εξαιρετικά δημοφιλής τρόπος αγο­ράς επί Σημίτη.

Του ΠΑΡΙ ΚΑΡΒ0ΥΝ0Π0ΥΛ0Υ-p.karvounopoulos@realnews.gr
(REAL NEWS-25/03/2017)

__________________
Υ.Γ.: Το παρόν άρθρο δημιουργήθηκε σε μορφή κειμένου (με κόπο και σε βάρος της πρεσβυωπίας μας) από το ιστολόγιο μας, όπως συμβαίνει ΠΑΝΤΑ σε άρθρα εφημερίδων ή περιοδικών. Παρακαλούνται όποια «μεγάλα» site ή blog ή διάφορες ενώσεις τα αναδημοσιεύουν να βάζουν την πηγή του ιστολογίου μας ώστε να τηρείται η στοιχειώδης δεοντολογία! Οι αναρτήσεις στο ιστολόγιο μας δεν αποτελούν θέση ή άποψη δική μας άλλα Πολιτών και Blogger. Επίσης δημοσιεύονται άρθρα εφημερίδων και περιοδικών. Ιδιαίτερα άρθρα που αφορούν τις Ένοπλες Δυνάμεις - Σώματα Ασφαλείας και τους Αποστράτους των.


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο. Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.

EΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΑΠΟ 23 ΙΑΝ. 2010

 
Copyright © 2016. ΣΤΑΡΑΤΑ ΛΟΓΙΑ - All Rights Reserved
Template Created by ΣΤΑΡΑΤΑ ΛΟΓΙΑ Published by ΣΤΑΡΑΤΑ ΛΟΓΙΑ