Η αναβάθμιση που θα ... απογειώσει τα ελληνικά F-16


Η αντεπίθεση του Πενταγώνου.
Μετά οπό 9 χρόνια αναμονής, ενεργοποιείται το Πρόγραμμα που θωρακίζει τα μαχητικά μας αεροσκάφη έναντι των τουρκικών και αναμένεται να κοστίσει 1,2 δισ. ευρώ.

Του ΠΑΡΙ ΚΑΡΒ0ΥΝ0Π0ΥΛ0Υ
p.karvounopoulos@realnews.gr

Γιατί η Ελλάδα, που βρίσκεται ξανά αντιμέτωπη με την απειλή του Grexit, προχωρά στην ενεργοποίηση προγράμμα­τος αναβάθμισης μαχητικών αεροσκαφών που αναμένεται να κοστίσει περίπου 1,2 δισ. ευρώ;

«Διότι οι απειλές που έχουμε να αντιμετωπίσου­με στο Αιγαίο είναι πολύ πιο σοβαρές ακόμη και από το Grexit», απαντούν πηγές της Πολε­μικής Αεροπορίας. Η ανατροπή δυνάμεων στο Αιγαίο υπέρ της Τουρκίας δεν είναι πλέον θεω­ρία. Έχει αρχίσει να γίνεται πράξη.

Το πρόγραμμα αναβάθμισης των μαχητικών F-16 της Πολεμικής μας Αεροπορίας πέρασε από χίλια κύματα τα τελευταία χρόνια, μέχρι την προηγούμενη εβδομάδα που ο υπουργός Εθνικής Άμυνας πήρε την απόφαση να το ενερ­γοποιήσει, δίνοντας λύση με τον τρόπο αυτό σε ένα από τα πιο ακανθώδη προβλήματα της Πολεμικής Αεροπορίας.

Σημαντικές δυνατότητες

Είναι χαρακτηριστικό ότι από το 2008 έως σήμερα οκτώ υπουργοί Εθνικής Άμυνας και σχε­δόν άλλοι τόσοι αρχηγοί της Π.Α. είχαν χαρα­κτηρίσει επίσημα με δηλώσεις τους (αλλά και βάσει ανάλογων πορισμάτων των εμπειρογνω­μόνων της Π.Α. και των Ανωτάτων Συμβουλίων) το συγκεκριμένο πρόγραμμα ως υψίστης προ­τεραιότητας και μάλιστα ως ανεξάρτητο από την απόκτηση νέων μαχητικών. Επιπλέον, με το εν λόγω πρόγραμμα τα ελληνικά μαχητικά περνούν σε άλλο επίπεδο, προσδίδοντας σημα­ντικές δυνατότητες στην αεράμυνα της χώρας.

Από το 2008 η Π.Α. επεξεργάσθηκε τα τεχνι­κά και προγραμματικά στοιχεία της αναβάθμι­σης των F-16 τόσο με την κατασκευάστρια εται­ρεία LM Aeronautics, όσο και με δύο άλλες αμε­ρικανικές εταιρείες, την BAE US και την Boeing - αν και οι δύο τελευταίες δεν διέθεταν τη σχε­τική τεχνογνωσία και εμπειρία σε αεροσκάφη F-16. Η επεξεργασία των στοιχείων αυτών κατέληξε σε πρώτη φάση, το 2012, στην παγιοποίηση της τότε επιθυμητής διαμόρφωσης με βάση την πρόταση της κατασκευάστριας εταιρείας και αφού είχαν απορριφθεί οι προτάσεις των ΒΑΕ και Boeing ως μη τεχνικά και επιχειρησιακά αποδεκτές.

Παρ' όλα αυτά, η τότε πολιτική ηγεσία δεν προχώρησε στην τελική απόφαση και το πρόγραμμα «πάγωσε». Αξίζει να σημειωθεί ότι τότε οι περισσότεροι εμπειρογνώμονες της Π.Α., αλλά και η ηγεσία της προέβλεπαν την επερχόμενη ανατροπή δυνάμεων στο Αιγαίο, αφού οι Τούρκοι προχωρούσαν με γοργά βήματα στην αναβάθμιση των δικών τους F-16, αλλά και στην αγορά αεροσκαφών F-35.

Η καθυστέρηση αυτή δημιούργησε νέα δε­δομένα στο πρόγραμμα, μιας και από το 2013 και μετά η USAF και άλλοι χρήστες παγκοσμίως προχώρησαν στην υιοθέτηση μιας νέας διαμόρφωσης που στηρίζεται σε αυτή των Α/Φ F-16 Block 52+ Advanced του Αράξου, προσθέτοντας όμως τη δυνατότητα ενσωμάτωσης ραντάρ νέας τεχνολογίας ηλεκτρονικής σάρωσης (AESA), καθώς και νέας αρχιτεκτονικής μεταφοράς δεδομένων μεταξύ των συστημάτων και των αισθητήρων του αεροσκάφους. Η εν­σωμάτωση αυτών των νέων τεχνολογιών κα­θιστά το Α/Φ F-16 Block 52+ Advanced ως το πλέον προηγμένο 4ης γενιάς αεροσκάφος με ραντάρ AESA.

Τον Μάιο του 2014 η Π.Α. ξεκίνησε από την αρχή τις διαδικασίες για την ανάδειξη του αναδόχου για το πρόγραμμα, με τρεις υποψήφιες εταιρείες (LM Aeronautics, ΒΑΕ και Boeing), οι οποίες παρουσίασαν τις προτάσεις τους στην Π.Α. Οι προτάσεις αυτές αξιολογήθηκαν από ειδική επιτροπή εμπειρογνωμόνων της Π.Α., που κατέληξε ότι ο κατασκευαστής των αερο­σκαφών είναι η μοναδική εταιρεία που μπο­ρεί να υλοποιήσει ένα πρόγραμμα αναβάθμι­σης μιας και προσφέρει τη βέλτιστη επιχειρη­σιακή λύση που θα ικανοποιήσει πλήρως όλες τις επιχειρησιακές απαιτήσεις της Π.Α. και μά­λιστα με το ελάχιστο δυνατό ρίσκο. Η καθυστέ­ρηση τελικά στη λήψη απόφασης είχε και ένα κέρδος για την Π.Α.: την ενσωμάτωση του νέ­ου ραντάρ AESA.

Η απόφαση για την ενεργοποίηση του προ­γράμματος πάρθηκε σε μια ιδιαίτερα δύσκολη συγκυρία για τη χώρα μας. Η σημερινή γεωπολιτι­κή κατάσταση και η ένταση ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία σχετίζονται με τη νέα τουρκική στρατηγι­κή και το όραμα της Τουρκίας να γίνει μια περιφερειακή υπερδύναμη με έντονα ισλαμικά χαρακτηριστικά, η οποία και θα αποτελεί τη μοναδική γέφυρα ανάμεσα στη Δύση και τον μουσουλμανικό κόσμο. Οι πρόσφα­τες αντιδράσεις της γείτονος στο θέμα της μη έκδοσης των οκτώ Τούρκων στρατιωτικών δείχνουν ξεκάθαρα την επιθετική στρατηγική της αλλά και τις βλέψεις της που στοχεύουν στη λεγόμενη «συνδιαχείριση» του Αιγαίου.

Στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής η Τουρκία έχει εντείνει τις απειλές της εναντίον της χώρας μας πέραν των πάγιων προκλήσεών της στον εναέριο χώρο του Αιγαίου. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι τουρκικές προκλή­σεις έχουν ως σκοπό πλέον να αμφισβητήσουν την κυ­ριότητα όχι μόνο βραχονησίδων, αλλά και κατοικημένων ελληνικών νησιών.

Επιπρόσθετα, το σημερινό ισοζύγιο δυνάμεων έχει μεταβληθεί δραματικά σε βάρος της χώρας μας λόγω της υλοποίησης ενός φιλόδοξου προγράμματος μετα­μόρφωσης των τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων και της προσαρμογής τους στις απαιτήσεις του 21ου αιώνα. Βασική προτεραιότητα των τουρκικών Ενόπλων Δυνά­μεων είναι η αναβάθμιση των ικανοτήτων της Πολεμι­κής τους Αεροπορίας με την ένταξη στο οπλοστάσιό της του μοναδικού αεροσκάφους 5ης γενιάς του γνωστού Joint Strike Fighter F-35. Η τουρκική Πολεμική Αεροπο­ρία με την αγορά 30 αεροσκαφών F-16, ίδιων δυνατο­τήτων με αυτά που παραγγέλθηκαν από τη χώρα μας το 2005, την παραγγελία 100 αεροσκαφών JSF για με­τά το 2020 και τον εκσυγχρονισμό των F-16 που διαθέ­τει, θα δημιουργήσει έναν από τους πλέον αξιόμαχους στόλους μαχητικών αεροσκαφών παγκοσμίως.

Στον αντίποδα, η απόσυρση παλαιότερων τύπων αε­ροσκαφών της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας (Α-7Ε/TA-7C) και εν συνεχεία των εκσυγχρονισμένων F-4E ΡΙ2000 (το αργότερο έως το 2020) έχει ήδη δημιουρ­γήσει ένα μεγάλο κενό στη Δομή Δυνάμεων, διαμορ­φώνοντας μια δραματική αναλογία μαχητικών μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας.

Επιστολή

Η Π.Α. και το υπουργείο Εθνικής Άμυνας αναγνωρίζουν τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, όμως δεν μπορούν να παραβλέψουν την ήδη διαμορφωμένη κατάσταση. Η απόφαση που πάρθηκε την περασμένη Δευτέρα εί­ναι στη σωστή κατεύθυνση, ενώ το υπουργείο με επι­στολή (Letter of Request) που εστάλη στην αμερικανι­κή κυβέρνηση ζητά τον εκσυγχρονισμό των αεροσκα­φών F-16, μέσω διακρατικής συμφωνίας με δυνατότη­τα πολλών επιλογών για την Π.Α., που αφορούν τον τε­λικό αριθμό των αεροσκαφών που θα αναβαθμιστούν, ανάλογα με τα διαθέσιμα κονδύλια:

Αναβάθμιση των Block 52+ Advanced (ΡΧ IV) σε διαμόρφωση V.

Αναβάθμιση των Block 52+ (ΡΧ III) σε διαμόρφωση V. 

Αναβάθμιση των Block 50 (ΡΧ II) σε διαμόρφωση V. 

Αναβάθμιση των Block 30 σε διαμόρφωση ΡΧ IV.

Η αναβάθμιση των F-16 στη διαμόρφωση V, προ­σαρμοσμένη μάλιστα στις ειδικές απαιτήσεις της Π.Α., παρέχει βελτιωμένες δυνατότητες αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους αφού ενσωματώνει όλους τους σύγχρο­νους αισθητήρες και συστήματα, με κυριότερο το ρα­ντάρ ενεργούς ηλεκτρονικής σάρωσης (ραντάρ AESA) με νέες λειτουργίες.

Το ΥΕΘΑ έχει ζητήσει τη μέγιστη δυνατή ελληνική προστιθέμενη αξία στην υλοποίηση του προγράμματος. Η τοποθέτηση των συστημάτων αναβάθμισης θα πραγματοποιηθεί στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ.

Πέραν της αναβάθμισης του στόλου των F-16, η Π.Α. και το ΥΕΘΑ αποφάσισαν να ξεκινήσουν συζητήσεις με την αμερικανική κυβέρνηση για το αεροσκάφος 5ης γε­νιάς F-35.

Η επιστολή για ενδεικτικές τιμές, διαθεσιμότητα και πληροφορίες προγράμματος (LOR for Price and Availability and Information) για τα F-35 ενημερώνει την αμερικανική κυβέρνηση για την πρόθεση της Ελ­λάδας να ενταχθεί στο πρόγραμμα F-35 στο μέλλον. Βάσει αυτού, οι δύο κυβερνήσεις μπορούν να συζη­τήσουν διεξοδικά όλες τις παραμέτρους ενός πιθανού προγράμματος F-35.

Τα άλματα και η κατάρρευση

η άποψη
του ΠΑΝΑΙΉ ΓΑΛΙΑΤΣΑΤΟΥ
p.galiatsatos@realnews.gr

ΑΠΟ ΤΟ 2008 έως σήμερα, οκτώ υπουργοί Άμυνας έχουν χαρακτηρίσει το πρόγραμμα αναβάθμισης των μαχητικών αεροσκαφών ως ύψιστη προτεραιότητα για την Πολεμική Αεροπορία. Κανείς δεν προχώρη­σε στην αναβάθμιση. Το προφανές είναι το οικονομικό κόστος. Όσοι ξέρουν, λένε πως ανασταλτικό ρόλο έπαιξαν και άλλοι παράγοντες, που σχετίζονται με την ευθυνοφοβία των υπηρεσιακών στελεχών.

Τα απαραίτητα ποσά, πάντως, είναι τεράστια. Σε 1,2 δισ. κοστολογούσαν το πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16 επί υπουργίας Δημήτρη Αβραμόπουλου. Τώρα, πιθανόν να αγγίξει και τα 2 δισ., αν στο πλαίσιο αυτής της αναβάθμισης ενταχθεί και η προμήθεια 20 μαχητικών αεροσκαφών 5ης γενιάς τύπου F-35, όπως φαίνεται να επιθυμεί ο Πάνος Καμμένος.

Παρά τον ίλιγγο που προκαλούν, ενδεχομένως τα χρήματα αυτά να μην επαρκούν για να αποκαταστα­θεί η ισορροπία των δυνάμεων. Η Τουρκία έχει κάνει άλματα στους εξοπλισμούς τα χρόνια της οικονομικής κρίσης. Το σημαντικότερο, ωστόσο, είναι πως σε σχέση με την Ελλάδα έχει κάνει άλματα στο οικονομικό πεδίο. Το 2002, το ελληνικό ΑΕΠ ανερχόταν στο 62% του τουρκικού και η Ελλάδα δαπανούσε σχεδόν διπλάσιο ποσοστό από ό,τι η Τουρκία για εξοπλισμούς.

Το 2007, το ελληνικό ΑΕΠ είχε υποχωρήσει στο 49% και το 2010 στο 41%. Η ισορροπία των δυνάμεων κατέρρευσε πρώτα στο πεδίο της οικονομίας. Αυτό που φαίνεται τώρα είναι οι συνέπειες.

Έβγαλαν πάλι το «Τσεσμέ» στην καρδιά του Αιγαίου

Η Άγκυρα κλιμακώνει την ένταση θέλοντας να χρεώσει την κρίση στην Αθήνα

ΣTO ΑΙΓΑΙΟ διεξάγεται ένας «πόλεμος» με κάμερες, φωτογραφικές μηχανές και καθημερινές πλέον διαρροές από το τουρκικό Γενικό Επιτελείο προς τα ΜΜΕ της γειτονικής χώρας. Η πραγματική εικόνα που φθάνει στο Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων, στα υπόγεια του ελληνικού Πενταγώνου, είναι πολύ διαφορετική. Οι τουρκικές προκλήσεις είναι μετρημένες σε αριθμό και σε ένταση στον αέρα και ο προβληματισμός του ΓΕΕΘΑ έχει επικεντρωθεί στην παρουσία του τουρκικού ωκεανογραφικού «Τσεσμέ» στην καρδιά του Αιγαίου. Θα το τραβήξουν οι Τούρκοι; Επειδή κανείς δεν μπορεί να πάρει το ρίσκο της απάντησης με την απρό­βλεπτη Τουρκία του Ερντογάν, η επιλογή είναι μία: ετοιμότητα.

Το κλίμα που μεταδίδει η Άγκυρα είναι πο­λεμικό, σε επίπεδο επικοινωνίας τουλάχιστον. Ο Τούρκος αρχηγός Ακάρ, μετά τη βόλτα του στα Ίμια, φωτογραφήθηκε στο Κέντρο Επιχειρήσεων του τουρκικού Γενικού Επιτελείου, έχοντας δίπλα του τον υπαρχηγό του, στρατηγό Ουμίτ Ντουντάρ, τον διοικητή Χερσαίων Δυνάμεων, στρατηγό Σαλίχ Τσολάκ και τον διοικητή των Αεροπορικών Δυνάμεων, πτέραρχο Αμπιντίν Ουνάλ. Όλα αυτά την ίδια ώρα που στην Άγκυρα βρισκόταν ο νέος διευθυντής της CIΑ Μ. Πομπέο, ο οποίος επέλεξε την Τουρκία για να κάνει το πρώτο του ταξίδι εκτός ΗΠΑ. Η Αθήνα παρακολουθεί την προσπάθεια της Άγκυρας να την εμπλέξει σε με κρίση με ελεγχόμενη κλιμάκωση. Μια κρίση που η Άγκυρα θέλει να χρεώσει στην Ελλάδα. Η προσπάθεια της να βρει αφορμή πήρε σχεδόν κωμικές διαστάσεις όταν το τουρκικό ΥΠ ΕΞ έφθασε στο σημείο να επικαλεστεί το... καθημερινό πρόγραμμα εκπαίδευσης των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων σε νησιά των Δωδεκανήσων, για να θέσει ξανά ζήτημα αποστρατικοποίησης των νησιών! 

Τόσο το ΥΕΘΑ, όσο και το ΥΠΕΞ γνωρίζουν ότι η ισορροπία μεταξύ της προσπάθειας να μην οδηγήσουμε εμείς την κατάσταση στο Αι­γαίο σε μια κρίση, όπως επιθυμεί η Τουρκία, και στην υπεράσπιση κυριαρχικών δικαιωμάτων εί­ναι εξαιρετικά λεπτή. Τον τόνο με τον οποίο αντιμετωπίζεται η τουρκική επιθετικότητα στο Αιγαίο έδωσε ο νέος αρχηγός της Π.Α., αντιπτέραρχος Χρήστος Χριστοδούλου, σε μια πρώτη συζήτηση που είχε με δημοσιογράφους: «Η Π.Α. και οι Ένοπλες Δυνάμεις εάν και όποτε χρειαστεί, θα υπερασπιστούν τα δίκαια της χώρας». Απαντώντας για την ανησυχία που υπάρχει για ανατροπή ισορροπίας στο Αιγαίο, ο Α/ΓΕΑ ήταν καθησυχαστικός «Είμαστε πολύ καλύτεροι. Δεν αρκούν μόνο τα μέσα. Ο κύριος πολλαπλασιαστής είναι ο άνθρωπος. Δεν θα δείτε ποτέ αεροσκάφος με κόκκινα φτερά που δεν θα συνοδεύεται από ένα αεροσκάφος με μπλε φτερά. Ποτέ δεν θα συμβεί. Η κάθε στιγμιαία αναβάθμιση του οπλοστασίου οποιουδήποτε δεν του δίνει το δικαίωμα να πιστεύει ότι είναι πιο δυνατός».

Διακομματική συνεργασία

Η ανησυχία στα ελληνοτουρκικά είναι τόσο με­γάλη στην Αθήνα, που... επέβαλε συναίνεση μεταξύ κυβέρνησης και Ν.Δ.! Όπως αναφέρουν πληροφορίες της Realnews, ακόμη και οι Καμμένος - Γεωργιάδης επικοινώνησαν τηλεφωνικά για την πτήση του ΥΕΘΑ στα Ίμια. Ο Α. Γεωργιάδης εξέφρασε τις επιφυλάξεις του, αλλά είναι ενθαρρυντικό το γεγονός ότι το θέμα δεν έγινε αντικείμενο σκληρής κομματικής αντιπαράθεσης όπως τόσα άλλα.

Ο Π. Καμμένος από την Τρίπολη, όπου βρέθηκε για την ορκωμοσία νεοσυλλέκτων, έστειλε ένα ακόμη μήνυμα προς την Τουρκία: «Η Ελλάδα έχει πλέον σοβαρούς και προφανείς λόγους να διατηρεί στρατιωτική δύναμη υψηλής επιχειρησιακής ετοιμότητας τόσο για την αντιμετώπιση των υφισταμένων απειλών, όσο και των εν δυνάμει απειλών. Η πολιτική και η στρατιωτική ηγεσία, πάντα με γνώμονα τη διασφάλιση της εθνικής μας άμυνας επιδιώκουν τη βέλτιστη αξιοποίηση προσωπικού και μέσων και εργάζονται ακατάπαυστα για την επίλυση προβλημάτων που χρονίζουν».

(Real news-12/02/2017)

__________________
Υ.Γ.: Το παρόν άρθρο δημιουργήθηκε σε μορφή κειμένου (με κόπο και σε βάρος της πρεσβυωπίας μας) από το ιστολόγιο μας, όπως συμβαίνει ΠΑΝΤΑ σε άρθρα εφημερίδων ή περιοδικών. Παρακαλούνται όποια «μεγάλα» site ή blog ή διάφορες ενώσεις τα αναδημοσιεύουν να βάζουν την πηγή του ιστολογίου μας ώστε να τηρείται η στοιχειώδης δεοντολογία! Οι αναρτήσεις στο ιστολόγιο μας δεν αποτελούν θέση ή άποψη δική μας άλλα Πολιτών και Blogger. Επίσης δημοσιεύονται άρθρα εφημερίδων και περιοδικών. Ιδιαίτερα άρθρα που αφορούν τις Ένοπλες Δυνάμεις - Σώματα Ασφαλείας και τους Αποστράτους των.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο. Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.

EΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΑΠΟ 23 ΙΑΝ. 2010

 
Copyright © 2016. ΣΤΑΡΑΤΑ ΛΟΓΙΑ - All Rights Reserved
Template Created by ΣΤΑΡΑΤΑ ΛΟΓΙΑ Published by ΣΤΑΡΑΤΑ ΛΟΓΙΑ