Μια... Μοίρα F-35 ζητά ο Καμμένος


ΣΑΡΑΝΤΑ χρόνια τώρα, μετά από κάθε ελληνοτουρκική κρίση ακολουθεί ένα μεγάλο εξοπλιστικό παζάρι που ξεπαραδιάζει τα κρατικά ταμεία και των δύο χωρών ενώ ενισχύει την παγκόσμια αμυντική βιομηχανία και πρωτίστως την αμερικανική. Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγει κανείς μετά από μια προσεκτική ανασκόπηση της ιστορίας των ελληνοτουρκικών κρίσεων μετά το 1974.

Η ΤΟΥΡΚΙΑ εισβάλλει στην Κύπρο και η Ελλάδα με ανοιχτές πληγές προβαίνει στις πρώτες σημαντικές αγορές οπλικών συστημάτων. Επί υπουργίας Αβέρωφ αγοράζονται αμερικανικά μαχητικά και γερμανικά άρματα μάχης. Ωστόσο, η Τουρκία έχει ήδη ξεκινήσει την «κούρσα» των εξοπλισμών και προμηθεύεται πρώτη μαχητικά αεροσκάφη νέας γενιάς που από τις αρχές του 1984 απροειδοποίητα κάνουν την εμφάνισή τους εντός του FIR Αθηνών στο Ανατολικό Αιγαίο. Αναγκαστικά ακολουθεί η κυβέρνηση Ανδρέα Παπανδρέου με την «αγορά του αιώνα», επιλέγοντας όχι μόνο αμερικανικά μαχητικά αλλά και γαλλικά! Παρ' όλα αυτά η «αγορά του αιώνα» δεν αποτρέπει την κρίση του Μαρτίου του 1987, η οποία «γεννάει» νέα σημαντικά εξοπλιστικά προγράμματα όπως φρεγάτες ΜΕΚΟ, επιθετικά ελικόπτερα Apache, καθώς και εκσυγχρονισμό των πρώτων υποβρυχίων τύπου 209.

Η «ΚΟΥΡΣΑ» των εξοπλισμών μεταξύ των δυο χωρών τρέχει με ιλιγγιώδη ταχύτητα. Στην ίδια «πίστα» και η κυβέρνηση Μητσοτάκη επαναδιαπραγματεύεται την «αγορά του αιώνα» για τα Mirage 2000, ενώ αγοράζει αντιτορπιλικά, φρεγάτες, μαχητικά αεροσκάφη F-16, άρματα μάχης, και πληθώρα άλλων συστημάτων από τα αποθέματα των αμερικανικών Ενόπλων Δυνάμεων. Και φθάνουμε το 1996 στην κρίση των Ιμίων όπου επί μία δεκαετία τινάζεται η «μπάνκα» στον αέρα με αγορές άνω των 35 δισ. ευρώ!

Φρένο λόγω κρίσης

«ΦΡΕΝΟ» στους ελληνικούς εξοπλισμούς μπαίνει την τελευταία δεκαετία που πέραν του νοσηρού πολιτικού κλίματος που δημιουργεί η σκανδαλολογία, καταφθάνει η τρόικα και τα μνημόνια όπου σταματούν κάθε σκέψη για νέες αγορές όπλων. Ωστόσο, η Τουρκία συνεχίζει απτόητη να κινείται στους δικούς της ρυθμούς προγραμματίζοντας έως το 2023 ένα εξοπλιστικό πρόγραμμα «μαμούθ» που ανέρχεται στο αστρονομικό ποσό των 70 δισ. δολαρίων ΗΠΑ (51 δισ. ευρώ). Η οικονομική εξυπηρέτηση των προαναγγελθέντων προγραμμάτων σε ετήσια βάση ανέρχεται σε 6-7 δισ. δολάρια ΗΠΑ (4,38-5,1 δισ. ευρώ), ποσό σημαντικά αυξημένο σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50%, σε σχέση με τα 3,5-4 δισ. δολάρια ΗΠΑ (2,55-2,92 δισ. ευρώ) που τώρα δαπανά ετησίως η Άγκυρα για την απόκτηση νέων οπλικών συστημάτων, την αναβάθμιση και τη συντήρηση παλαιότερων.

ΒΕΒΑΙΩΣ καθοριστικός παράγοντας για την επίτευξη των φιλόδοξων εξοπλιστικών στόχων της Τουρκίας είναι η επίδοση της οικονομίας της, η οποία αρχίζει να παρουσιάζει ενδείξεις κόπωσης έως και ορατό κίνδυνο πτώχευσης. Είναι βέβαιο ότι εάν συνεχιστεί η επιβράδυνση της οικονομίας, ή ακόμη περισσότερο η εμφάνιση ύφεσης, όπως προκύπτει από την έκκληση Ερντογάν για μετατροπή των δολαρίων σε τουρκικές λίρες, θα πλήξει καίρια όχι μόνο το τουρκικό εξοπλιστικό πρόγραμμα αλλά και την ίδια την αμυντική και αεροδιαστημική βιομηχανία η οποία κατά κύριο λόγο βασίζεται στις συμβάσεις του τουρκικού υπουργείου Άμυνας. Πάντως, οικονομολόγοι διεθνούς διαμετρήματος θεωρούν ότι σε περίπτωση μακροχρόνιας επιβράδυνσης ή ύφεσης της οικονομίας θα είναι δυσανάλογο το ποσοστό μείωσης των τουρκικών εξοπλιστικών δαπανών.

ΥΠΟ ΤΟ ΠΡΙΣΜΑ, λοιπόν, των πολιτικών - οικονομικών και γεωστρατηγικών σύνθετων προβλημάτων που αντιμετωπίζει η τουρκική κυβέρνηση κάνοντας τον Ερντογάν να επικαλείται τα «σύνορα της καρδιάς» του, να αμφισβητεί τη Συνθήκη της Λωζάνης και την ελληνικότητα νησιών του Αιγαίου αλλά και ανακοινώνοντας την αγορά επιπλέον 24 υπερσύγχρονων «αόρατων»- μαχητικών F-35, η Ελλάδα καλείται να σταθμίσει όλα τα δεδομένα και να λάβει ρεαλιστικές αποφάσεις. Είναι σαφές ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να ανταγωνιστεί την Τουρκία στο επίπεδο της στρατηγικής αντίληψης του «πολέμου φθοράς», δηλαδή σε επίπεδο ποσοτικής αντιπαράθεσης, ωστόσο μπορεί να κλείσει «μαύρες τρύπες» στο μέτρο του δυνατού.

ΣΑΣ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΩ, λοιπόν, σήμερα ότι πέραν της συζήτησης για εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων F-16, στο «τραπέζι» τέθηκε ήδη ανεπίσημα το ενδεχόμενο αγοράς μιας Μοίρας (12) F-35 σαν αυτά που παρήγγειλε η Τουρκία! Και για να πάρετε μια πρώτη εικόνα των οικονομικών μεγεθών, μόνο ο εκσυγχρονισμός των F-16 block 50-52 σε F-16 V και των block 30 σε «50» αγγίζει το 1,5 δισ. Όσο για το πρόγραμμα συντήρησης και εκσυγχρονισμού των Μιράζ είναι απαγορευτική κάθε συζήτηση, διότι όπως πρόσφατα αποκάλυψε ο ΥΕΘΑ στον Κυρ. Μητσοτάκη, οι Γάλλοι ζητούν τα μαλλιά της κεφαλής τους!

Παραλαβές

ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ήρθησαν οι διαφορές του ΥΕΘΑ με τη Eurocopter και ξεκίνησε η παραλαβή των υπολοίπων εννιά από τα 20 μεταφορικά ελικόπτερα ΝΗ-90 που είχαν παραγγελθεί το 2004! Ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται πρόγραμμα συντήρησης συστημάτων Αεράμυνας και η εξέταση ενός προηγμένου νορβηγικού συστήματος προσβολής στόχων επιφάνειας στο Αιγαίο. Τέλος, καταβάλλονται προσπάθειες για εκποίηση πυρομαχικών και αρμάτων προς χώρες της Αφρικής και της Μ. Ανατολής με προσδοκία το υπουργείο να εισπράξει άνω των 70 εκατ. ευρώ!

ΤΡΑΓΙΚΗ ειρωνεία! Ενώ η τουρκική αμυντική βιομηχανία βρίσκεται σε ανάπτυξη, στα ΕΑΣ εργαζόμενοι παρεμποδίζουν τη μεταφορά πυρομαχικών στο Λαύριο για να καταστραφούν ώστε η εταιρεία να αποκτήσει πιστοποίηση ξεκινώντας και έναν νέο κύκλο εργασιών εκατομμυρίων!

ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ 12 ΥΠΕΡΣΥΓΧΡΟΝΩΝ F-35 ΖΗΤΑ Ο ΚΑΜΜΕΝΟΣ

ΔΕΚΑΠΕΝΤΕ ΜΥΘΟΙ ΚΑΙ ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ «ΑΕΡΟΜΑΧΙΑ» ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ

Η παραγγελία των 24 μαχητικών που ανακοίνωσε η Τουρκία οδηγεί τη χώρα μας στην... αντεπίθεση, με εκσυγχρονισμό των F-16 ή ακόμα και την αγορά μίας μοίρας καινούργιων αεροσκαφών

ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ της νέας αμερικανικής κυβέρνησης Τραμπ βρίσκεται πλέον η ισορροπία των αεροπορικών δυνάμεων στο Αιγαίο. Η πρόσφατη γνωστοποίηση της Τουρκίας για προμήθεια επιπλέον 24 υπερσύγχρονων μαχητικών αεροσκαφών F-35 αναπόφευκτα δημιουργεί έντονο προβληματισμό στην Αθήνα, καθώς εάν ολοκληρωθεί το συγκεκριμένο πρόγραμμα και η Ελλάδα εξακολουθεί να βρίσκεται στη «μέγκενη» της τρόικας χωρίς καμία δυνατότητα αγοράς ούτε βίδας για τις Ένοπλες Δυνάμεις, σε λίγα χρόνια θα υπάρχει πλήρης ανατροπή της αεροπορικής ισορροπίας στο Αιγαίο.

Το ζητούμενο είναι ποιες είναι οι δυνατότητες της Ελλάδας και πώς μπορεί να προστατευτεί από τη νέα «εξοπλιστική καταιγίδα» της Τουρκίας.

Επί του πρακτέου δύο είναι οι επιλογές της ελληνικής κυβέρνησης και αυτές περνούν μέσα από τις όποιες αποφάσεις της αμερικανικής κυβέρνησης. Η μία επιλογή είναι ο εκσυγχρονισμός των F-16 και η άλλη η παράλληλη έναρξη της διαδικασίας αγοράς μιας πρώτης δόσης F-35.

Όμως και οι δύο αυτές επιλογές δεν απαιτούν μόνο χρήμα αλλά και πολιτική βούληση όχι μόνο από την ελληνική πλευρά αλλά και από αυτή των ΗΠΑ. Το «Έθνος» αποκαλύπτει σήμερα δεκαπέντε «αλήθειες» και «μύθους» που αφορούν τη νέα «κούρσα» των εξοπλισμών που ήδη έχει ξεκινήσει στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο μεταξύ της Τουρκίας και της Ελλάδας για την οποία αποκλειστικά ενδιαφερόμενη φέρεται να είναι η αμερικανική αμυντική βιομηχανία και δη η Lockheed Martin.

1. Η κεντρική διαχείριση και διεύθυνση του προγράμματος F-35 πραγματοποιείται από την αμερικανική κυβέρνηση (Joint StrikeFighter Program Office - JPO). Η Lockheed Martin είναι ο κατασκευαστής του αεροσκάφους, αλλά η αμερικανική κυβέρνηση (JΡΟ) έχει αναλάβει πλήρως την προώθηση και πώληση του αεροσκάφους για όλες τις χώρες παγκοσμίως (συνεταίρους και μη). Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η νέα αμερικανική κυβέρνηση θα κληθεί να εγκρίνει ή όχι το αίτημα της Τουρκίας για την αγορά των επιπλέον 24 F-35. Το ίδιο ισχύει και για τυχόν ανάλογο ελληνικό αίτημα προμήθειας F-35.

2. Είναι γνωστό από τις αρχές της δεκαετίας του 2000 ότι η Τουρκία συμμετέχει στο πρόγραμμα του F-35 ως «συνέταιρος». Έχει μάλιστα ανακοινώσει σχεδόν από την αρχή της συμμετοχής της την πρόθεσή της να αγοράσει 100 F-35. Ωστόσο η Ελλάδα εκείνη την εποχή ήταν εγκλωβισμένη στην ευρωπαϊκή ιδέα απόκτησης του «Γιουροκόπτερ» που τελικώς ναυάγησε.


3. Η αμερικανική κυβέρνηση έχει προσκαλέσει μέσω του JPO, κατά το παρελθόν, τρεις φορές την Ελλάδα να συμμετάσχει στο πρόγραμμα των F-35, χωρίς όμως να λάβει καμία θετική ανταπόκριση καθώς εκτός από το ευρωπαϊκό μαχητικό 5ης γενιάς («Γιουροκόπτερ») η χώρα μας «ερωτοτροπούσε» και με το F-15 της Μπόινγκ.

4. Η Ελλάδα μπορεί να αποκτήσει F-35, εφόσον το επιθυμεί, μόνο με τη διαδικασία εκδήλωσης ενδιαφέροντος επισήμως προς την αμερικανική κυβέρνηση (Γραφείο JPO). Το πρώτο βήμα με το οποίο αυτό μπορεί να επιτευχθεί έχει ήδη αναλυθεί στη στρατιωτική και πολιτική ηγεσία από την αμερικανική πλευρά και είναι το LOR for LOA for F-35 Studies & Analysis.

5. Η συγκεκριμένη LOA που προτάθηκε από τους Αμερικανούς στο υπουργείο θα δώσει τη δυνατότητα στην Πολεμική Αεροπορία και την ηγεσία του υπουργείου Άμυνας να ενημερωθεί ενδελεχώς:

Για την εξέλιξη του προγράμματος.
Για τις Επιχειρησιακές Δυνατότητες του F-35 στο ελληνικό αμυντικό περιβάλλον και τις δυνατότητες διασύνδεσής του με υφιστάμενα ελληνικά αμυντικά συστήματα.
Για πιθανούς τρόπους χρηματοδότησης του προγράμματος απόκτησης των F-35.
Για τους τρόπους συμμετοχής της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας.

6. Όλες οι συμμετέχουσες χώρες στο πρόγραμμα των F-35 έχουν τη διακριτική ευχέρεια να παραγγείλουν τον αριθμό των αεροσκαφών που επιθυμούν σε χρονικές στιγμές που εκείνες επιλέγουν. Η Τουρκία είχε ανακοινώσει έως πρόσφατα την παραγγελία έξι (6) αεροσκαφών F-35 από τις αρχικές γραμμές χαμηλής παραγωγής Low Ratelnitial Production - LRIP. Τις τελευταίες ημέρες ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει στην παραγγελία επιπλέον 24 αεροσκαφών. Η απόφαση αυτή τυπικά δεν ήταν εκ των προτέρων γνωστή στη Locheed Martin, ωστόσο απαιτεί την έγκριση της νέας αμερικανικής κυβέρνησης.

7. Η εν λόγω ανακοίνωση/απόφαση της Τουρκίας προμήθειας 24 F-35 για να υλοποιηθεί θα πρέπει να υπογραφεί ανάλογη διακρατική συμφωνία αγοράς με τις ΗΠΑ, όπου σε αυτήν εκτός των άλλων θα καθορίζονται οι χρόνοι παράδοσης των αεροσκαφών.

8. Η παραγωγή του αεροσκάφους F-35 χωρίζεται σε έτη παραγωγής (Lots) ή όπως αυτά είναι γνωστά «Low Rate Initial Production» (LRIP). Η Τουρκία μέχρι τώρα έχει παραγγείλει τα ακόλουθα:

2 αεροσκάφη (LRIP10 - εκτιμώμενη παράδοση το 2018.
4 αεροσκάφη (LRIP11 - εκτιμώμενη παράδοση το 2019.
8 αεροσκάφη (LRIP12 - εκτιμώμενη παράδοση το 2020.
8 αεροσκάφη (LRIP13 - εκτιμώμενη παράδοση το 2021.
8 αεροσκάφη (LRIP14 - εκτιμώμενη παράδοση το 2022.

9. Τα τελευταία 24 αεροσκάφη F-35 εκτιμάται ότι θα παραδοθούν στο χρονικό διάστημα 2020-2022 εάν οι διαδικασίες παραγγελίας και πληρωμής ολοκληρωθούν εμπρόθεσμα και δεν βαλτώσουν ένεκα της οικονομικής κρίσης που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και στην Τουρκία.

10. Η τελευταία παραγγελία (24 αεροσκαφών) αποτελεί μέρος του αρχικού προγράμματος της Τουρκίας των 100 μαχητικών με τα οποία μπήκε και συμμετέχει ως «συνέταιρος» στο πρόγραμμα, και όχι ξεχωριστό πρόγραμμα.

11. Για το πρόγραμμα αναβάθμισης του στόλου των F-16 της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας η Lockheed Martin ανταποκρίθηκε και ανταποκρίνεται από το 2009 έως σήμερα σε επίσημα αιτήματα της Πολεμικής Αεροπορίας (υπό τη μορφή Ρ&Α request, παροχή τεχνικών λεπτομερειών, ενημερώσεις κ.λπ.), η οποία σε συνδυασμό με το υπουργείο Εθνικής Άμυνας είναι οι μόνοι θεσμικοί φορείς που εκφράζουν τις επιχειρησιακές απαιτήσεις.

12. Οι χρήστες που αποκτούν F-35 έχουν αναβαθμίσει, ή αναβαθμίζουν, το στόλο των F-16 που διαθέτουν, καθόσον μόνο τα αναβαθμισμένα F-16 έχουν δυνατότητες αποτελεσματικής διασύνδεσης και διαλειτουργικότητας με τα F-35 στο σύγχρονο αεροπορικό πεδίο.

13. Παραδόσεις αναβαθμισμένων αεροσκαφών F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας θα είναι δυνατόν να προσδιορισθούν μόλις αποσταλεί το σχετικό LOR στην αμερικανική κυβέρνηση, εκπονηθεί το αντίστοιχο LOA, γίνει η σχετική διαπραγμάτευση και ενεργοποιηθεί το LOA. Μετά την ενεργοποίησή του θα απαιτηθούν περί τα δύο έτη ολοκλήρωσης της ανάπτυξης και προμήθειας των απαιτούμενων LRUs (Νέων Ηλεκτρονικών Συσκευών).

14. Εάν αποσταλεί το σχετικό LOR άμεσα θα απαιτηθούν 6-8 μήνες για την προετοιμασία LOA. Εκτιμάται ότι θα είναι εφικτή η παράδοση των πρώτων αναβαθμισμένων F-16V περί τα μέσα του 2020. Θα παραδίδονται δε με ρυθμό αντίστοιχο των δυνατοτήτων της ΕΑΒ (περί τα 10-15 αεροσκάφη ετησίως).

15. Η ελληνική κυβέρνηση, αν και παρασκηνιακά βρίσκεται σε συζητήσεις με την αμερικανική πλευρά (κυβέρνηση και κατασκευάστρια εταιρεία), ωστόσο μέχρι σήμερα δεν έχει προβεί σε κανένα επίσημο αίτημα ούτε για το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των F-16 ούτε για την προμήθεια μιας Μοίρας (12 μαχητικά) F-35 που είναι η αρχική σκέψη-πρόταση του υπουργού Εθνικής Άμυνας που τελευταία έχει διατυπωθεί σε συσκέψεις εντός του υπουργείου και των Γενικών Επιτελείων.

(ΕΘΝΟΣ 11/12/2016 – ΔΗΜΟΣ ΒΕΡΥΚΙΟΣ - demos@pegasus.gr)

__________________
Υ.Γ.: Το παρόν άρθρο δημιουργήθηκε σε μορφή κειμένου (με κόπο και σε βάρος της πρεσβυωπίας μας) από το ιστολόγιο μας, όπως συμβαίνει ΠΑΝΤΑ σε άρθρα εφημερίδων ή περιοδικών. Παρακαλούνται όποια «μεγάλα» site ή blog ή διάφορες ενώσεις τα αναδημοσιεύουν να βάζουν την πηγή του ιστολογίου μας ώστε να τηρείται η στοιχειώδης δεοντολογία! Οι αναρτήσεις στο ιστολόγιο μας δεν αποτελούν θέση ή άποψη δική μας άλλα Πολιτών και Blogger. Επίσης δημοσιεύονται άρθρα εφημερίδων και περιοδικών. Ιδιαίτερα άρθρα που αφορούν τις Ένοπλες Δυνάμεις - Σώματα Ασφαλείας και τους Αποστράτους των.

1 σχόλια:

Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο. Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.

EΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΑΠΟ 23 ΙΑΝ. 2010

 
Copyright © 2016. ΣΤΑΡΑΤΑ ΛΟΓΙΑ - All Rights Reserved
Template Created by ΣΤΑΡΑΤΑ ΛΟΓΙΑ Published by ΣΤΑΡΑΤΑ ΛΟΓΙΑ