Αρχική » , , » Διαθεσιμότητα: Η προηγούμενη ακρόαση, οι προθεσμίες και ο ρόλος του Επιτελείου της Αστυνομίας

Διαθεσιμότητα: Η προηγούμενη ακρόαση, οι προθεσμίες και ο ρόλος του Επιτελείου της Αστυνομίας


1. Είχαμε σχολιάσει στις 7-3-2015 ότι... η υπόθεση ΝΙΤΣΑ ανέδειξε με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο την ολοκληρωτική «διάλυση» του Επιτελείου του Αρχηγείου τα τελευταία χρόνια. Και επειδή το Επιτελείο είναι ο «εγκέφαλος» ενός οργανισμού είναι αυτονόητο, ότι αυτό έχει συνέπειες και στη συνολική λειτουργία του Σώματος. Και το οξύμωρο είναι ότι η διάλυση έγινε κατεξοχήν με Αρχηγό τον ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟ Νικόλαο, με μακρά θητεία στο Επιτελείο. Ο ίδιος «συμφώνησε» με το νόμο ΔΕΝΔΙΑ, που διέλυε και τυπικά την Αστυνομία! Σήμερα το Αρχηγείο της Αστυνομίας (πλην ελαχίστων εξαιρέσεων) στερείται επιτελικών αξιωματικών. Κανείς δεν φρόντισε να υπάρχει διάδοχη κατάσταση!

2. Τότε «γράψαμε» αυτά! Δυστυχώς όμως και σήμερα παρά τις φιλότιμες προσπάθειες της νέας Ηγεσίας, εξακολουθεί να παρατηρούνται ακόμη κάποια, ευτυχώς μεμονωμένα, περιστατικά δυσλειτουργίας. Και έρχονται να «αμαυρώσουν» τη σοβαρή προσπάθεια που γίνεται, τόσο σε επίπεδο θεσμικών μεταρρυθμίσεων, όσο και σε επίπεδο καταστολής της εγκληματικότητας (είχαμε το τελευταίο διάστημα μπαράζ εξιχνιάσεων σοβαρών υποθέσεων)!

3. Είδαμε για παράδειγμα να τίθεται, χωρίς προηγούμενη ακρόαση, σε διαθεσιμότητα (αποτελεί δυσμενές μέτρο που επιφέρει βλάβη στα δικαιώματα και τα συμφέροντα του διοικουμένου) αστυνομικός που «φερόταν να απασχολείται» σε κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος (οδηγήθηκε στο αυτόφωρο και ορίστηκε τακτική δικάσιμος).

4. Ως γνωστόν όμως, το δικαίωμα της προηγούμενης ακρόασης συνίσταται στη δυνατότητα του διοικούμενου όπως, πριν από την έκδοση δυσμενούς γι΄ αυτόν διοικητικής πράξεως, κατόπιν κλήσεώς του από το διοικητικό όργανο, διατυπώνει τις απόψεις του και εφόσον πρόκειται για μομφή που διατυπώνεται σε βάρος του, να την αντικρούσει (άρθρο 20 παρ.2 του Συντάγματος και άρθρο 6 παρ.1 του ν.2690/1999).΄Ετσι διαμορφώνεται ο κανόνας ότι η προηγούμενη ακρόαση του διοικουμένου είναι αναγκαία επί ατομικών διοικητικών πράξεων που εκδίδονται αυτεπαγγέλτως και περιέχουν ρύθμιση που συνδέεται με υποκειμενική ενέργεια–συμπεριφορά του ενδιαφερομένου και με τις οποίες επιφέρεται θετική βλάβη στα δικαιώματα ή έννομα συμφέροντα αυτού. Για το θέμα αυτό το Συμβούλιο της Επικρατείας δέχεται ότι ο τύπος αυτός, συνδεόμενος προς το δικαίωμα ακροάσεως του διοικουμένου προ της λήψεως κατ΄ αυτού δυσμενούς διοικητικού μέτρου, είναι ουσιώδης και μη τήρηση αυτού επάγεται ακυρότητα της διοικητικής πράξεως (2243/77, 2087/78).

5. Κατ΄εξαίρεση είναι δυνατή η λήψη του μέτρου χωρίς προηγούμενη κλήση-ακρόαση του ενδιαφερομένου, αν αυτή «είναι αναγκαία για την αποτροπή κινδύνου ή λόγω επιτακτικού δημοσίου συμφέροντος» και η διοικητική αρχή, μέσα σε 15 μέρες, τον καλεί να εκφράσει τις απόψεις του. Αν παρέλθει άπρακτη η πιο πάνω προθεσμία, το μέτρο παύει αυτοδικαίως και χωρίς άλλη ενέργεια να ισχύει (άρθρο 6 παρ. 3 του ν. 2690/1999).

6. Αναλύσαμε σε προηγούμενο άρθρο πότε ο αστυνομικός τίθεται σε διαθεσιμότητα. Στην προκειμένη περίπτωση η διοίκηση δεν ασκεί δεσμία αρμοδιότητα, αλλά διακριτική ευχέρεια. Επιπλέον, στο ανωτέρω παράδειγμα, ποιος κίνδυνος υπήρχε, που έπρεπε να αποτραπεί ή ποιο το επιτακτικό δημόσιο συμφέρον; Προφανώς κανένα! Κλήθηκε ο αστυνομικός και έδωσε τις εξηγήσεις-απόψεις του, πλην όμως ήδη παρήλθαν όχι μόνο οι 15 μέρες, αλλά περισσότερες από 45 μέρες και η διοικητική αρχή δεν έχει ακόμη αποφανθεί για το μέτρο της διαθεσιμότητας (διατήρηση ή άρση αυτού). Συνέτρεχαν τελικά ή όχι λόγοι επείγοντος; Ο Προϊστάμενος του Επιτελείου του Αρχηγείου τα γνωρίζει αυτά; Μεριμνά για την εύρυθμη λειτουργία του; Τελικά εφαρμόζεται ή όχι η διαταγή του Αρχηγού που εκδόθηκε πρόσφατα και έδινε τις αναγκαίες κατευθύνσεις;

7. Σε κάθε περίπτωση η τήρηση των κανόνων, των αρχών και της εν γένει διαδικασίας αποτελούν κρίσιμο ζήτημα για την ποιότητα και αποτελεσματικότητα της διοίκησης και χαρακτηρίζει το Κράτος Δικαίου.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο. Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά.

EΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΑΠΟ 23 ΙΑΝ. 2010

EΠΙΣΚΕΠΤΕΣ

 
Copyright © 2016. ΣΤΑΡΑΤΑ ΛΟΓΙΑ - All Rights Reserved
Template Created by ΣΤΑΡΑΤΑ ΛΟΓΙΑ Published by ΣΤΑΡΑΤΑ ΛΟΓΙΑ